...
Popular Now
Συζητήσεις ΗΠΑ-Ιράν για πυρηνικά και τον Ορμούζ στην Ελβετία.

Ελβετία: ΗΠΑ-ΙΡΑΝ σε θολά νερά, για Πυρηνικά, Ορμούζ κα Κεφάλαια

Αχαΐα: Αλλάζει ο εκπαιδευτικός χάρτης - Ποια σχολεία «κλείνουν» και ποια αναβαθμίζονται με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας ΠΙΝΑΚΑΣ

Αχαΐα: Αλλάζει ο εκπαιδευτικός χάρτης – Ποια σχολεία «κλείνουν» και ποια αναβαθμίζονται με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας ΠΙΝΑΚΑΣ

Πουλιά σε καλώδια και στον αέρα κάτω από έναν αίθριο, ηλιόλουστο ου…

Αχαΐα: Αίθριος ο καιρός, με τη θερμοκρασία σε καλοκαιρινά επίπεδα

Συζητήσεις ΗΠΑ-Ιράν για πυρηνικά και τον Ορμούζ στην Ελβετία.

Ελβετία: ΗΠΑ-ΙΡΑΝ σε θολά νερά, για Πυρηνικά, Ορμούζ κα Κεφάλαια

Διέλευση χωρίς διόδια από το Στενό του Ορμούζ

Μετά τις επικρίσεις που δέχθηκε η κυβέρνηση Τραμπ για την προκαταρκτική συμφωνία με το Ιράν, καθώς πολλοί την κατηγόρησαν για υπερβολικές παραχωρήσεις προς την Τεχεράνη, έχει επιδοθεί σε ένα μπαράζ δηλώσεων μετά τις συνομιλίες στην Ελβετία, επιχειρώντας να πείσει ότι η ιρανική πλευρά έχει ενδώσει στις περισσότερες από τις βασικές αμερικανικές απαιτήσεις.

Η Τεχεράνη, ωστόσο, φροντίζει να καταστήσει σαφές ότι οι διαπραγματεύσεις δεν αποτελούν μονόλογο της Ουάσιγκτον. Μη αφήνοντας αναπάντητες τις αμερικανικές προκλήσεις, διαψεύδει σχεδόν αναφανδόν μια σειρά από ισχυρισμούς της κυβέρνησης Τραμπ, διατηρώντας το κλίμα αβεβαιότητας γύρω από το πραγματικό περιεχόμενο των συμφωνηθέντων.

Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι πολλοί από τους αμερικανικούς ισχυρισμούς περί συμφωνίας σε κρίσιμα ζητήματα δεν περιλαμβάνονται καν στο μνημόνιο κατανόησης, με το Ιράν να συνεχίζει να τους διαψεύδει δημοσίως.

Και δεδομένων των προβλημάτων αξιοπιστίας που έχει επιδείξει η ίδια η κυβέρνηση Τραμπ, δεν είναι καθόλου σαφές ποιον πρέπει να εμπιστευτεί κανείς, όπως επισημαίνει το αμερικανικό δίκτυο CNN.

«…Το Ιράν έχει συμφωνήσει πλήρως και ολοκληρωτικά στο υψηλότερο επίπεδο πυρηνικών επιθεωρήσεων για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στο μέλλον (για πάντα!!!)», έγραψε στην πλατφόρμα Truth Social. «Αυτό θα διασφαλίσει την “πυρηνική ειλικρίνεια”. Αν δεν είχαν συμφωνήσει σε αυτό, δεν θα υπήρχαν περαιτέρω διαπραγματεύσεις!»

Αντίστοιχα, ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς, σε συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα στην Ελβετία, έκανε λόγο για ένα «σημαντικό ορόσημο». Όπως είπε, το Ιράν συμφώνησε να δεχθεί επιθεωρητές του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ).

Ωστόσο, το Ιράν έχει απορρίψει τον ισχυρισμό ότι υπήρξε οποιαδήποτε ουσιαστική πρόοδος στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Αντίθετα, η Τεχεράνη δήλωσε ότι η συνεργασία της με τον Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ), τον πυρηνικό εποπτικό οργανισμό του ΟΗΕ, θα συνεχιστεί «βάσει των υφιστάμενων διαδικασιών».

Ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών, Εσμαΐλ Μπαγκαΐ, δήλωσε ότι το Ιράν δεν έχει συμφωνήσει να επιτρέψει στους επιθεωρητές να εξετάσουν τις σοβαρά κατεστραμμένες πυρηνικές εγκαταστάσεις του και ότι δεν έχει αναλάβει «καμία νέα δέσμευση».

Στην πραγματικότητα, παρά τον ισχυρισμό του Βανς περί σημαντικής προόδου, ο ΔΟΑΕ διαθέτει ήδη περιορισμένη πρόσβαση στο Ιράν. Επομένως, το γεγονός και μόνο ότι οι επιθεωρητές θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση δεν συνιστά από μόνο του κάποια σημαντική νέα εξέλιξη.

Εξάλλου, οι διευρυμένες επιθεωρήσεις αποτελούσαν βασικό στοιχείο της πυρηνικής συμφωνίας που είχε συνάψει η κυβέρνηση Ομπάμα με το Ιράν, από την οποία ο Ντόναλντ Τραμπ αποχώρησε αργότερα.

Ωστόσο, ο Τραμπ δεν υπαναχώρησε και επανήλθε το απόγευμα της Τρίτης, καθ’ οδόν προς εκδήλωση στην Πενσιλβάνια.

«Κάνουν λάθος, κάνουν λάθος», δήλωσε στους δημοσιογράφους αναφερόμενος στους Ιρανούς. «Το έχουμε συμφωνήσει: 100% επιθεωρήσεις. Και αν είχαν δίκιο, θα ακύρωνα τις συναντήσεις αυτή τη στιγμή».

Η κυβέρνηση Τραμπ υποστηρίζει επίσης ότι τα δισεκατομμύρια δολάρια σε ιρανικά περιουσιακά στοιχεία που θα αποδεσμευτούν στο πλαίσιο μιας ειρηνευτικής συμφωνίας θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά αμερικανικών προϊόντων. Ο ισχυρισμός αυτός προβάλλεται καθώς η αμερικανική κυβέρνηση επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις επικρίσεις ότι το Ιράν θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα κεφάλαια αυτά, σε συνδυασμό με τουλάχιστον 300 δισ. δολάρια σε κονδύλια ανοικοδόμησης από χώρες του Κόλπου, για να ανασυγκροτήσει τις στρατιωτικές του δυνατότητες ή να χρηματοδοτήσει τρομοκρατικές δραστηριότητες.

Ακόμη και πολλοί Ρεπουμπλικανοί έχουν εκφράσει αντιρρήσεις για τις εκτεταμένες οικονομικές παραχωρήσεις προς το Ιράν που προβλέπει η συμφωνία.

Ο Βανς δήλωσε τη Δευτέρα ότι ο επικεφαλής διαπραγματευτής Τζάρεντ Κούσνερ έχει καταρτίσει ένα σχέδιο βάσει του οποίου η διάθεση των χρημάτων θα εγκρίνεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ.

Όπως είπε, «στη συνέχεια τα χρήματα θα χρησιμοποιούνται για την αγορά αμερικανικής σόγιας, αμερικανικού καλαμποκιού και αμερικανικού σιταριού προς όφελος του ιρανικού λαού».

«Εάν αποδεσμευτούν ποτέ ιρανικά περιουσιακά στοιχεία, θα κάνουν τους Αμερικανούς αγρότες πλουσιότερους και θα βοηθήσουν στη διατροφή του ιρανικού λαού», δήλωσε ο Βανς.

Αργότερα τη Δευτέρα, ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στα Ηνωμένα Έθνη Μάικλ Γουόλτς δήλωσε στο Fox News ότι «θα αγοράσουν αμερικανικές αγροτικές καλλιέργειες».

Ο Τραμπ πρόσθεσε το πρωί της Τρίτης, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ότι τα χρήματα αυτά θα «τελούν υπό τον έλεγχο των ΗΠΑ και θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την αγορά τροφίμων και ιατρικών προμηθειών από τις Ηνωμένες Πολιτείες».

Ωστόσο, σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με το πόσο δεσμευτική και ασφαλής είναι η συμφωνία, εκείνος άφησε να εννοηθεί ότι οι σχετικές λεπτομέρειες εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης.

Όπως είπε, το ζήτημα του «πώς θα ελέγχουμε» τα χρήματα βρίσκεται «υπό διαπραγμάτευση αυτή τη στιγμή».

Από την πλευρά του, ο πρεσβευτής του Ιράν στα Ηνωμένα Έθνη, Αλί Μπαχρεϊνί, απέρριψε την Τρίτη κατηγορηματικά αυτό το ενδεχόμενο.

«Το Ιράν είναι η μόνη χώρα που αποφασίζει τι θα κάνει με τα περιουσιακά της στοιχεία», δήλωσε ο Μπαχρεϊνί. Και πρόσθεσε: «Απορρίπτω κάθε ισχυρισμό ότι οποιαδήποτε άλλη χώρα θα μπορούσε να έχει ρόλο ή επιρροή στις αποφάσεις ή στις διαδικασίες αυτές».

Το μνημόνιο κατανόησης προβλέπει ότι τα πλοία θα μπορούν να διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ, το οποίο το Ιράν έχει χρησιμοποιήσει ως σημαντικό μοχλό πίεσης μέσω του ελέγχου της ναυσιπλοΐας στην περιοχή, «χωρίς καμία χρέωση, μόνο για 60 ημέρες».

Για το τι θα συμβεί μετά το πέρας των 60 ημερών, οι δύο πλευρές εμφανίζονται να διαφωνούν.

Ο Τραμπ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα, κατά τη σύνοδο της G7 στη Γαλλία, ότι το Στενό του Ορμούζ θα παραμείνει ελεύθερο από τέλη διέλευσης και μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου των 60 ημερών.

«Κάποιος είπε ότι θα είναι χωρίς χρεώσεις μόνο για… Όχι, όχι. Θα είναι χωρίς χρεώσεις, τελεία», δήλωσε ο Τραμπ την περασμένη Τρίτη. «Όταν ανοίξει μόνιμα, θα είναι χωρίς χρεώσεις.»

Τη Δευτέρα επανήλθε στο θέμα, λέγοντας ότι «έχουμε μια συμφωνία σύμφωνα με την οποία θα είναι ανοιχτό και χωρίς διόδια. Είχαμε μια μικρή διαφωνία επ’ αυτού, αλλά θα είναι χωρίς διόδια».

Ο Τραμπ είχε διατυπώσει παρόμοια θέση και σε συνέντευξή του στον Ντέιβιντ Σάνγκερ των New York Times, δηλώνοντας ότι το Στενό του Ορμούζ θα παραμείνει «μόνιμα χωρίς διόδια».

Ωστόσο, το Ιράν δεν έχει υιοθετήσει αυτή τη θέση. Αντιθέτως, έχει προαναγγείλει σχέδιο βάσει του οποίου θα επιβάλλονται «τέλη» για ορισμένες υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διέλευση από το θαλάσσιο πέρασμα.

Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times την Τρίτη, η Τεχεράνη έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζει το συγκεκριμένο σχέδιο.

Το γεγονός και μόνο ότι το μνημόνιο κατανόησης προβλέπει ελεύθερη διέλευση από το Στενό του Ορμούζ χωρίς χρεώσεις μόνο για 60 ημέρες υποδηλώνει ότι το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί πραγματικό σημείο τριβής στις διαπραγματεύσεις.

Και η διαφωνία φαίνεται να παραμένει αρκετά σοβαρή παρά τις διαβεβαιώσεις του Τραμπ. Το περασμένο Σαββατοκύριακο μάλιστα απείλησε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να «αναλάβουν τον έλεγχο» του Στενού του Ορμούζ και να επιβάλλουν οι ίδιες χρεώσεις για τη διέλευση.

 

Ακολουθήστε μας στις προτιμώμενες πηγές της Google:

Follow us on Google